Despre datorie și circumstanțe

Asta nu-i pentru amuzament. E pentru viață.

Acest articol e numărul 44 din totalul de 244 articole ale seriei Stoicism zilnic

Views: 1

Despre datorie și circumstanțe
14 august

„Filosofia nu este un truc de salon și nu este făcută pentru spectacol. Nu este preocupată de cuvinte, ci de fapte. Nu este folosită pentru o oarecare plăcere înainte de petrecerea zilei sau pentru a ameliora neliniștea timpului liber. Ea modelează și construiește sufletul, dă ordine vieții, călăuzește acțiunea, arată ce ar trebui și ce nu ar trebui să se facă – se așează la cârma ce ne conduce cursul în timp ce navigăm printre incertitudini. Fără ea, nimeni nu poate trăi fără frică sau lipsiți de griji. În fiecare oră se întâmplă nenumărate lucruri care necesită sfaturi, iar astfel de sfaturi trebuie căutate în filozofie.”

~ Seneca – Scrisori morale, 16.3

Există o poveste despre Cato cel Bătrân, al cărui strănepot Cato cel Tânăr a devenit o figură falnică în viața romană. Într-o zi, Cato a asistat la o frumoasă cuvântare a lui Carneades, un filosof sceptic, care a minimizat în mod poetic importanța dreptății. Cu toate acestea, a doua zi, Cato l-a găsit pe Carneades certându-se cu pasiune cu privire la problemele cu justiția – cum că era doar un dispozitiv inventat de societate pentru a crea ordine. Cato a fost îngrozit de acest tip de „filosof”, care trata un subiect atât de prețios precum o dezbatere în care ambele părți ar argumenta, ca pe o chestiune prezentată doar pentru a fi expusă. Care era sensul?

Așa că a făcut presiuni asupra Senatului pentru ca acest Carneades să fie trimis înapoi la Atena, unde nu mai putea corupe tineretul roman cu trucurile sale retorice. Pentru un stoic, ideea de a discuta în mod inactiv o problemă – a crede în, sau a susține două idei contradictorii – este o pierdere absurdă de timp, energie și credință. După cum a spus Seneca, filosofia nu este un truc distractiv. Este pentru utilizare – pentru viață.

 

Deplasare prin serie<< Asumă-te și rezolvă problemeleCurtea supremă a propriei minți >>

Lasă un comentariu

 
Scroll to Top