Cuprins
Views: 3
Nu, nu e simplu! Realizarea unui curs online, presupune multe abilități. Doar cine n-a încercat vreodată va afirma că lucrurile sunt simple…
Există o fascinație a computerelor. Ele îți oferă capacitatea de a răspunde nevoilor mai multor cursanți. oferă practici nelimitate pentru tipuri de învățare ce pot conduce la succes. Dar e o chestie de percepție. Mulți mentori greșesc cu prezentarea informațiilor necesare educației și formării. Slide-urile PowerPoint au devenit plictisitoare. De ce? Păi dacă pentru obținerea rezultatelor în educație ar fi suficientă doar prezentarea informației, n-am mai avea nevoie de școli, fiind suficiente bibliotecile, fie ele fizice sau online. Ori noi știm deja că nu e așa.
Experiențe de învățarea
Deși nu sună foarte bine în română, noțiunea de „experiență de învățare” e totuși în regulă. Participarea la un curs, fie el și online, reprezintă în sine o experiență de viață.
Un mentor, sau, cum mai spun unii, „designer de experiențe de învățare” oferă oportunitatea semnificativă de învățare, care, dacă mai poate fi caracterizată și ca memorabilă, motivațională, etc. poate fi de neuitat. Dar scopul final rămâne același: dobândirea de abilități și cunoștințe!
Piața e-learning e în creștere. Sectorul edtech are propriile creșteri și limite. Oricum, pentru 2026, este prognozată o piață de 375 miliarde de dolari. În condițiile crizei sanitare, e-learning-ul a rămas singura modalitate de continuare a educației. Dar această criză n-a făcut decât să accelereze un proces ce începuse cu ani în urmă. Odată cu creșterea rapidă a domeniului e-learning, va crește și concurența. Ceea ce acum zece ani era considerat suficient pentru dezvoltarea unei afaceri e-learning, acum nu mai e de ajuns. Companiile oferă tehnologie de ultimă generație…
Cum pot fi simplificate principiile cheie de proiectare, astfel încât și alții să poată crea experiențe de învățare semnificative, memorabile și motivaționale, în condițiile în care se manifestă tot mai mult opțiunea „seek and find”?
Asistăm la un al treilea val al e-learning-ului, în cadrul căruia personalizarea și scalabilitatea educației reprezintă puncte cheie. Începând cu luna mai 2020, conform Crunchbase, ar exista peste 4500 de startup-uri e-learning.
Cu doar un deceniu în urmă, publicarea de materiale video, de fișiere .pdf și audio pe o platformă online ar fi fost suficient pentru a fi numită startup e-learning. În 2020, cu mii de aplicații și piețe de cursuri ce concurează între ele, e nevoie de mult mai mult pentru a fi remarcat. Cum poate ajuta tehnologia o afacere e-learning? Aici vorbim de două direcții: de inovațiile tehnologice și de rețelele sociale.
O companie e-learning de succes nu se poate rezuma la a oferi conținut educațional în online, trebuie să facă experiența de învățare captivantă, eficientă, și plăcută.
Tendințe tehnologice în e-learning
- Calea învățării personalizate
E-learning-ul va oferi cursanților mai multă personalizare, flexibilitate și independență, pentru a decide asupra propriului proces de învățare. Ei trebuie să poată alege modul în care „consumă” un curs, sau ce formă de evaluare doresc să urmeze, sau cât de repede îl finalizează. Cu multe stiluri de învățare diferite, platformele e-learning trebuie să ofere cursanților o gamă de conținut multimedia, pentru ca utilizatorul să-l aleagă pe cel preferat.
Colectarea informațiilor și înțelegerea modului în care discipolii folosesc platforma e necesară pentru a adapta cursul nevoilor individuale, făcând posibile multe rezultate diferite ale experienței de învățare. Extensiile tehnologice ajută la urmărirea interacțiunilor utilizatorilor cu platforma de cursuri, oferind astfel posibilitatea proiectării următorilor pași, consecința fiind aceea de a crea mai bune recomandări de cursuri.
Pe termen scurt, platformele educaționale online ce oferă o experiență de învățare colaborativă sub forma de conferințe video se vor diferenția de concurenți. Platformele de învățare online ce pot încorpora videoconferințe în jurul subiectelor și temelor, adunând discipolii și mentorii lor într-un mediu colaborativ. De aici va rezulta competitivitatea. - Învățare colaborativă online
Puterea grupului, schimbul de idei, feedback și crearea unui discurs pe durata procesului de învățare este acum posibilă online, învățarea de la egal la egal fiind un instrument puternic ce integrează aspectul social, un element indispensabil pentru transformarea învățării tradiționale în în format digital.
Prin interacțiunea cu conținutul și angajarea în dialog, discipolii se pot distra mai mult, pot învăța mai repede și pot extrage mai mult din fiecare lecție, introducând mai multă flexibilitate în procesul de învățare. Prin introducerea facilitatorilor (fie ei lectori reali sau doar sfaturi text (tooltips), medierea lucrărilor în grupuri poate fi acum posibilă în online. - Interactivitatea materialelor
E-learning-ul devine tot mai interactiv, fiind necesare cursuri concepute pentru implicarea discipolului. Pentru atingerea acestui obiectiv, un instrument îl reprezintă videoclipurile interactive. Există mai multe moduri în care videoclipul interactiv poate contribui la creșterea eficienței învățării. Ca exemple, ar fi folosirea unor elemente de tipul „faceți click pentru a dezvălui”, hotspots sau introducerea de „inline checks”, evaluarea clipului video la final sau teste pe durata și la finalul video-ului. Branching pathways (căi ramificate – a se vedea spre exemplu How to Create a Google Form with Branching Logic). Astfel de ramificări pot duce la o altă parte a cursului, pe baza deciziei unui discipol, ajutând utilizatorii să exerseze într-un mediu sigur.
Tehnologiile disponibile sunt extrem de interesante, ajutându-ne să ducem experiența discipolului la un nivel diferit. Vedem deja că Inteligența Artificială și învățarea automată pot ajuta la înțelegerea comportamentului utilizatorilor și la sugerarea de conținut adecvat discipolilor, pe care aceștia să-l consume cu plăcere. Analiza datelor va continua să sprijine furnizorii de e-learning în descoperirea punctelor nevralgice cu care se confruntă discipolii, ceea ce va permite dezvoltarea de soluții mai eficiente și îmbunătățirea experienței cursantului. Ratele ridicate de penetrare a dispozitivelor mobile vor face ca acestea să continue să reprezinte un pilon al unui viitor imprevizibil, ce conferă furnizorilor șansa de a oferi soluții de învățare la îndemâna discipolilor. Potențialul acestei industrii e nelimitat! - Interfețe vocale
Cursanții pot folosi comenzi vocale pentru a verbaliza căutarea Google. Astfel, pot accesa cu ușurință orice informație de care au nevoie, așa cum e spre exemplu traducerea cuvintelor atunci când se concentrează pe o temă principală. Pe de altă parte, mentorii pot oferi feedback vocal discipolilor. Eficiența unei astfel de colaborări e de trei ori mai mare decât feedback-ul de tip text. - Realitatea virtuală
Învățarea online nu oferă acces la exemple din viața reală (expoziții, muzee). Cu ajutorul realității virtuale, discipolii au posibilitatea să vadă obiecte din diferite perspective și să le înțeleagă mai bine. Utilizatorii realității virtuale pot obține o experiență mai captivantă a informațiilor prezentate. - Conținut generat de utilizator (User Generated Content – UGC)
UGC a luat amploare în industria e-learning și nu și-a pierdut importanța. Construind o extensie, ajutând utilizatorii să-și împărtășească materialele de învățare și să facă schimb de cunoștințe, o platformă e-learning se va transforma într-o platformă de învățare socială. UGC mobilizează utilizatorii și le permite partajarea așa-numitelor practici practici informate de învățare, experiențe trăite în situații reale, nu doar din informații teoretice. - Gamificarea
Cam 80% dintre cursanți susțin că sunt mai productivi cu un element de joc în e-learning. Proiectarea corectă a gamificării poate ajuta elevii mai bine în procesul de învățarea, crește rata de finalizare a cursului și cea de revenire. Când vă proiectați procesul de gamificare, luați în considerare includerea aspectului competiției, colaborării și feedback-ului.
În loc de concluzie
Exemplele de inovare tehnologică în e-learning de mai sus necesită abilități multiforme, cunoștințe despre diferite stive tehnologice și, cel mai important, experiență în implementarea unor soluții similare în trecut.
În plus, companiile concurente ar putea avea mai mult timp, capital și resurse umane pentru a implementa și lansa un produs cu funcții noi, mai rapid decât echipa ta. Dar, mai presus de orice, Internetul e pentru răspunsuri.
Și credem că pasiunea poate compensa multe din posibilele lipsuri din lista anterioară.
Deși încercăm să oferim o platformă cât mai prietenoasă, menținând simplitatea, suntem conștienți că, da, vor exista altele mai performante. Dar, noi vom compensa prin pasiune, conținut de calitate și vom încuraja o legătură cât mai strânsă între mentori și discipoli. Credem că interacțiunea e cheia succesului…
Și primul pas ce trebuie făcut de cei ce și-ar dori o activitatea complementară cu ceea ce fac acum este intrarea în comunitatea mentorilor noștri…