Views: 2
Esența strategiei
„Eficacitatea operațională, deși este necesară pentru o performanță superioară, nu este suficientă, deoarece tehnicile sale sunt ușor de imitat. În schimb, esența strategiei este alegerea unei poziții unice și valoroase înrădăcinate în sisteme de activități care sunt mult mai dificil de egalat.”
Michael E. Porter
Oare e nevoie de strategii complicate pentru a izbândi în activitatea de autor online? Chiar sunt necesare abilități și cunoștințe deosebite pentru a scrie un curs online? Aici, pe această platformă, noi credem că și în condițiile în care ne impunem calitatea drept criteriu major, n-ar trebui să fie foarte complicată dezvoltarea unor produse care să le fie de ajutor oamenilor. Motivul e simplu: ne propunem colaborarea și lucrul în echipă. Un autor, un mentor va găsi sprijinul necesar din punct de vedere tehnic, având totodată deplina libertate în a-și structura cursul după cum consideră necesar.
Iată două strategii posibil de folosit:
Pont: există un site – Quora – pe care se găsesc întrebări. Ar fi un bun început pentru a vedea, pe domeniul tău de interes, care sunt întrebările oamenilor.
Deși încă există și va exista în continuare, marketingul persuasiv, cel prin care încerci să convingi oamenii de ceva anume (că oferta ta e mai bună decât a competiției, spre exemplu) are totuși un cost personal prea mare, lovindu-se de prea multe refuzuri. De aceea, dacă ai ceva de oferit e mai bună o altă abordare: pe măsură ce-ți construiești cu răbdare o audiență, aceasta îți va aștepta ofertele. Uneori chiar cu nerăbdare…
Întrebările următoare sunt bune puncte de pornire:
– Care este cea mai mare problemă a ta în legătură cu ………..?
– Care este principala întrebare pe care o ai despre ……….?
– Ce pot să fac ca să te ajut cu ……….?
Completează spațiile libere cu subiectul specific, nișa sau industria (domeniul) pe care o/îl cercetezi.
Chriss Guillebeau
Și totuși, cum ne decidem pe un anume subiect? Pe măsură ce, pe baza chestionarelor tale obții mai multe informații despre posibilii tăi clienți și despre ce-și doresc ei, există posibilitatea să te asalteze ideile! Și când sunt prea multe, nu uita că timpul e limitat! Oricum, în primul rând notează toate ideile. Aici, pe platforma noastră poți începe crearea de noi cursuri, pentru fiecare idee în parte, ele rămânând în stadiu de schiță (la care oricând poți reveni, deci nu e nevoie nici măcar să le notezi într-un caiet! Dar, în al doilea rând e nevoie de o procedură pentru evaluarea întregului set de idei din lista de posibilități. Este principala problemă! Deși uneori poți intui din start care ar fi cea mai bună, cea mai de succes, alteori pot exista dubii. Aici intervine matricea deciziilor.
Hai să reținem întrebări simple:
– Ideea poate produce un curs de succes?
– Cunoști oameni care-și vor dori să cumpere acest curs? (sau măcar știi unde pot fi găsiți aceștia?)
E doar o evaluare de bază. Fără un „da” clar la una din ele, întoarce-te la faza de căutare. Dacă însă ai câte un da la aceste întrebări, dar nu știi asupra căreia din cele (să spunem) cinci idei ce te asaltează simultan, iată o metodă de evaluare: matricea deciziilor.
Impact | Efort | Profitabilitate | Viziune | Sumă | |
Ideea 1 | |||||
Ideea 2 | |||||
Ideea 3 | |||||
Ideea 4 | |||||
Ideea 5 |
Aici vei putea clasifica ideile (pe o scară de la 1 la 5, unde 5 va fi cea mai importantă). Desigur că apare subiectivismul, dar în această fază căutăm doar tendințe, așa că e în regulă să faci estimări. Așa că, dă câte un scor fiecărei idei, funcție de aceste criterii:
- Impact: ce impact va avea acest proiect de curs asupra afacerii tale și a consumatorilor, viitorii tăi discipoli?
- Efort: de cât timp și muncă va fi nevoie pentru crearea cursului? (la acest criteriu, un scor mic indică mai mult efort, deci pune 1 dacă e nevoie de foarte multă muncă și 5 pentru efor minim)
- Profitabilitate: comparativ cu celelalte idei, câți bani va genera acest curs?
- Viziune: cât de mult se potrivește această idee cu misiunea și viziunea ta de ansamblu?
Acum, clasificând ideile pe baza criteriilor enunțate, obținem:
Impact | Efort | Profitabilitate | Potrivit viziunii | Total | |
Ideea 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 15 |
Ideea 2 | 4 | 2 | 5 | 4 | 15 |
Ideea 3 | 3 | 4 | 2 | 3 | 12 |
Ideea 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 |
Ideea 1 | 4 | 1 | 1 | 4 | 10 |
O astfel de matrice e de ajutor și în descoperirea punctelor forte și a punctelor slabe ale propriilor idei.
– De multe ori, poți într-adevăr urma un moft oarecare, un lucru neobișnuit sau o tendință, devenind o autoritate în domeniu, eventual simplificând ceva pentru alții pe acel domeniu, cu speranța obținerii unui beneficiu.
– Folosește chestionarele pentru a înțelege consumatorii și potențialii clienți. Cu cât mai specifice, chestionarele sunt cu atât mai utile.
– Folosește matricea deciziilor pentru evaluarea mai multor idei posibile. Nu e obligatoriu să alegi doar una, dar o ordine de atac e necesară.