Strategii…

Strategii…

Visits: 2

Esența strategiei

„Eficacitatea operațională, deși este necesară pentru o performanță superioară, nu este suficientă, deoarece tehnicile sale sunt ușor de imitat. În schimb, esența strategiei este alegerea unei poziții unice și valoroase înrădăcinate în sisteme de activități care sunt mult mai dificil de egalat.”

Michael E. Porter

Oare e nevoie de strategii complicate pentru a izbândi în activitatea de autor online? Chiar sunt necesare abilități și cunoștințe deosebite pentru a scrie un curs online? Aici, pe această platformă, noi credem că și în condițiile în care ne impunem calitatea drept criteriu major, n-ar trebui să fie foarte complicată dezvoltarea unor produse care să le fie de ajutor oamenilor. Motivul e simplu: ne propunem colaborarea și lucrul în echipă. Un autor, un mentor va găsi sprijinul necesar din punct de vedere tehnic, având totodată deplina libertate în a-și structura cursul după cum consideră necesar.

Iată două strategii posibil de folosit:

Strategia 1: găsește un hobby popular, o pasiune personală, sau ceva ieșit din comun
În general, oamenii reacționează când li se oferă răspunsuri la propriile întrebări, nedumeriri și căutări. De aceea, ar fi util să urmărim ceea ce caută oamenii. Și dacă noi avem răspunsuri la căutările lor, iată deja că am găsit ceea ce le putem oferi. Nu ne rămâne decât să elaborăm un curs pe această temă și să-l distribuim celor ce au nevoie de el. E ceva de genul „dă-le peștele”

Pont: există un site – Quora – pe care se găsesc întrebări. Ar fi un bun început pentru a vedea, pe domeniul tău de interes, care sunt întrebările oamenilor.

Strategia 2: vinde ceea ce oamenii cumpără (iar dacă nu ai certitudini, întreabă-i!
Se spune că deși multora dintre noi ne place să cumpărăm, nu ne place să ni se bage pe gât, să ni se vândă chestii, sau, altfel spus, marketingul de școală veche bazat pe persuasiune să fie înlocuit cu cel bazat pe intuiție.

Deși încă există și va exista în continuare, marketingul persuasiv, cel prin care încerci să convingi oamenii de ceva anume (că oferta ta e mai bună decât a competiției, spre exemplu) are totuși un cost personal prea mare, lovindu-se de prea multe refuzuri. De aceea, dacă ai ceva de oferit e mai bună o altă abordare: pe măsură ce-ți construiești cu răbdare o audiență, aceasta îți va aștepta ofertele. Uneori chiar cu nerăbdare…

Când faci brainstorming pentru diferite idei și nu ești sigur care e cea mai bună, unul dintre cele mai eficiente moduri de a descoperi acest lucru este pur și simplu să-ți întrebi potențialii clienți, consumatorii actuali (dacă-i ai) sau orice persoană căreia crezi că i s-ar potrivi ideea ta. Te ajută să fii exact; să întrebi oamenii dacă la „place” ceva nu e foarte util. Din moment ce încerci să construiești o afacere, nu doar un hobby, o metodă mai eficientă este să-i întrebi dacă sunt dispuși să plătească pentru ceea ce vinzi tu. Aceasta separă simpla „plăcere” pentru ceva anume de dorința de a plăti efectiv pentru acel ceva

Întrebările următoare sunt bune puncte de pornire:

– Care este cea mai mare problemă a ta în legătură cu ………..?
– Care este principala întrebare pe care o ai despre ……….?
– Ce pot să fac ca să te ajut cu ……….?

Completează spațiile libere cu subiectul specific, nișa sau industria (domeniul) pe care o/îl cercetezi.

Chriss Guillebeau

Și totuși, cum ne decidem pe un anume subiect? Pe măsură ce, pe baza chestionarelor tale obții mai multe informații despre posibilii tăi clienți și despre ce-și doresc ei, există posibilitatea să te asalteze ideile! Și când sunt prea multe, nu uita că timpul e limitat! Oricum, în primul rând notează toate ideile. Aici, pe platforma noastră poți începe crearea de noi cursuri, pentru fiecare idee în parte, ele rămânând în stadiu de schiță (la care oricând poți reveni, deci nu e nevoie nici măcar să le notezi într-un caiet! Dar, în al doilea rând e nevoie de o procedură pentru evaluarea întregului set de idei din lista de posibilități. Este principala problemă! Deși uneori poți intui din start care ar fi cea mai bună, cea mai de succes, alteori pot exista dubii. Aici intervine matricea deciziilor.

Hai să reținem întrebări simple:

– Ideea poate produce un curs de succes?
– Cunoști oameni care-și vor dori să cumpere acest curs? (sau măcar știi unde pot fi găsiți aceștia?)

E doar o evaluare de bază. Fără un „da” clar la una din ele, întoarce-te la faza de căutare. Dacă însă ai câte un da la aceste întrebări, dar nu știi asupra căreia din cele (să spunem) cinci idei ce te asaltează simultan, iată o metodă de evaluare: matricea deciziilor.

  Impact Efort Profitabilitate Viziune Sumă
Ideea 1          
Ideea 2          
Ideea 3          
Ideea 4          
Ideea 5          

Aici vei putea clasifica ideile (pe o scară de la 1 la 5, unde 5 va fi cea mai importantă). Desigur că apare subiectivismul, dar în această fază căutăm doar tendințe, așa că e în regulă să faci estimări. Așa că, dă câte un scor fiecărei idei, funcție de aceste criterii:

  • Impact: ce impact va avea acest proiect de curs asupra afacerii tale și a consumatorilor, viitorii tăi discipoli?
  • Efort: de cât timp și muncă va fi nevoie pentru crearea cursului? (la acest criteriu, un scor mic indică mai mult efort, deci pune 1 dacă e nevoie de foarte multă muncă și 5 pentru efor minim)
  • Profitabilitate: comparativ cu celelalte idei, câți bani va genera acest curs?
  • Viziune: cât de mult se potrivește această idee cu misiunea și viziunea ta de ansamblu?

Acum, clasificând ideile pe baza criteriilor enunțate, obținem:

  Impact Efort Profitabilitate Potrivit viziunii Total
Ideea 4 4 3 3 5 15
Ideea 2 4 2 5 4 15
Ideea 3 3 4 2 3 12
Ideea 5 3 3 3 3 12
Ideea 1 4 1 1 4 10

O astfel de matrice e de ajutor și în descoperirea punctelor forte și a punctelor slabe ale propriilor idei.

Să reținem:
– Cine sunt oamenii tăi, viitorii discipoli? Și gândește-te la ei în termeni de convingeri și valori comune, nu altfel.
– De multe ori, poți într-adevăr urma un moft oarecare, un lucru neobișnuit sau o tendință, devenind o autoritate în domeniu, eventual simplificând ceva pentru alții pe acel domeniu, cu speranța obținerii unui beneficiu.
– Folosește chestionarele pentru a înțelege consumatorii și potențialii clienți. Cu cât mai specifice, chestionarele sunt cu atât mai utile.
– Folosește matricea deciziilor pentru evaluarea mai multor idei posibile. Nu e obligatoriu să alegi doar una, dar o ordine de atac e necesară.

Lasă un comentariu

 
Scroll to Top